Začátečníci za volantem: Opravdu taková pohroma?
Není začátečník jako začátečník
Na Novinkách.cz minulý týden vyšel článek, že “přes 15 tisíc řidičů do pěti let praxe v řízení zavinilo v minulém roce dopravní nehodu.”
Není ale začátečník jako začátečník. Člověk, který získal řidičský průkaz před čtyřmi nebo pěti lety, může být už zkušeným řidičem, který se za rok za dva vyjezdil. Pokud si hned po získání průkazu koupil auto a řídil ho denně do práce, občas někam na výlet, jezdil po městě i mimo město, v noci, za deště, v mlze, na sněhu.
Na druhou stranu hodně mladých si řidičák udělá, aniž by si pak pořídili auto a začali ho denně používat. Řídí jen o víkendu, když není kam spěchat a někdo jim auto půjčí. Anebo neřídí vůbec, a začátečníky zůstávají i po letech.
V "pěti letech praxe" se míchají jabka s hruškama.
Rychle a levně. Doopravdy?
Autoškoly prý nabizejí rychlé a levné získání řidičského průkazu. Kdyby tomu tak doopravdy bylo, z čeho by pak ty autoškoly žily??? Sliby typu rychle a levně slouží jen k tomu, aby si zájemce vybral tu JEJICH autoškolu. Kdyby totiž slibovala "dlouze, draze, dobře", měla by dny spočítané.
Mládí a rychlost
Na cestě do práce se setkávám s prošedivělými řidiči, kterým je radno se vyhnout a nechat je, ať se prokličkují bez varování ostatních z pruhu do pruhu, a to jen proto, že si pět minut přispali a teď jedou pozdě. Výskyt šílenců a egoistů na silnicích nemá s věkem co dělat. Anebo snad platí to, že když mladík, který má rád rychlost, neví co je to blinkr a nezná nebezpečí, se v pětatřiceti najednou zamyslí a začne si všímat těch kulatých dopravních značek s číslem uvnitř?
Navíc jsem se asi ještě nesetkala s tím, že by mě nějaké auto s “elkem” na zadním skle předjelo. Jsou to šneci. Skoro všichni. Vetšina z nich je mladá a znají své limity. (A ta mizivá menšina, co je nezná, by řidičák vůbec neměla dostat.)
Povinný doprovod v začátcích řízení je myslím taky zbytečný. Málokdo se cítí na to po autoškole najednou vyjet úplně sám.
Dopravní nehoda jako příčina úmrtí na prvním místě
Dopravní nehoda je pro mladé do dvaceti devíti let jako příčina úmrtí na prvním místě. Tento údaj je zbytečně alarmující, protože zaprvé mladí lidé vesměs žádné nemoci netrápí, a zadruhé obětí dopravní nehody bývá nejčastěji muž ve věku 35-44 let. (Na příslušníky této "staré" generace se ale nikdo ve svém boji nezaměří, což by bylo taky na místě. Protože ti už své řidičské průkazy mají a není tam co vymýšlet a měnit.)
Jak vychovávat dobré řidiče?
Záměrně mluvím o výchově a ne o vzdělání. Teorii si člověk na zkoušku nastuduje a většinou to bývá tak, že pokud by si měl za několik let testy zopakovat, skoro určitě propadne. Myslím si, že pokud chceme mít dobré řidiče na silnicích, jde hlavně o postoj k řízení a o návyky:
- dodržovat bezpečnou vzdálenost,
- mít ohled na ostatní řidiče,
- když si člověk není něčím jistý, raději zpomalit, zastavit, nepředjíždět, nebo vůbec nevyjíždět
Stanovení povinných hodin řízení mimo město, v nočních hodinách nebo na sněhu by určitě bylo vítané. Ale ani taková opatření z absolventů autoškol dobré řidiče neudělají protože s novými sitaucemi se budou setkávat celý život. Jaký ale bude mít absolvent autoškoly postoj k řízení a do jaké míry bude mít některé návyky zautomatizované, bude ale vždy záviset na instruktorovi autoškoly. Jestli si s tím chce dát práci nebo ne. Instruktoři, kteří si na své práci dávají záležet, existují už dnes a žádná novela si je nevynutí. I ve večerních hodinách nebo na dálnici se dá kašlat na práci a přemýšlet o tom, že dnes ještě zbývá jedna jízda a večer dávají fotbal.
Je třeba řešit nejen autoškoly, ale i místa nehod
Cestou z práce projíždím místem, kde se menší nehody stávaly každý den. Kruhový objezd, ke kterému vedou dvě rovnoběžné silnice o dvou pruzích. Od té doby, co se u silnice nalevo objevila značka se zákazem odbočení vpravo, jsem tam žádnou nehodu neviděla. Stačilo opravdu málo.
V českých novinách se člověk často dočte, jak řidič narazil do stromu a zemřel. Proč už ty stromy někdo dávno nevykácel? Tady jsem našla deset důvodů jejich existence. Přesto si myslím, že by stálo za to je odstranit anebo vysázet kousek dál a zachránit tak ročně několik lidských životů.
_____________________________________________________________________________
Pokud se přijmou opatření, která nehodovost na silnicích sníží, budeme určitě všichni rádi. Jen aby to všechno ale nevedlo pouze ke zbytečnému papírování, nové příležitosti k pokutování a k ještě hloubějšímu sáhnutí do kapes budoucím řidičům.
Kamila Branna
Březen, ještě tam budem, lásky čas
Třešně ve Španělsku kvetou v březnu, na horách tam ještě někdy bývá sníh, nikdo se tu pod stromama nelíbá aby ženám ušetřil peníze za omlazovací a zkrášlovací kůry, a na prvního máje je obyčejný Svátek práce.
Kamila Branna
Město, které zachránila sada nádobí
Západošpanělskému městu Cáceres se dnes mohlo jen zdát o tom být na seznamu světového dědictví anebo dokonce dějištěm Her o trůny ... nebýt místního šlechtice a jeho sady luxusního nádobí.
Kamila Branna
Po dešti na skákání přes kaluže není čas
Ve Valencii máme až tři sta slunečných dnů za rok. Proto je tu normální vytáhnout deštník, i když jen slabě poprchá, v autě zapnout mlhovky při viditelnosti na tři sta metrů, i sněhové prázdniny kvůli jednomu centimetru sněhu.
Kamila Branna
Pozdrav a pár ptákovin ze Středozemí
Po více než dvou letech se mi zachtělo napsat blog, a rozhodla jsem se, že nejlepší bude začít nějakou pořádnou ptákovinou.
Kamila Branna
Navzdory covidu: Ve Španělsku se bude demonstrovat za práva žen
8. března se každoročně ulicemi velkých španělských měst přeženou fialové hurikány amazonek bojujících za práva žen. Letošek nebude výjimkou: další důkaz toho, že soudnost není předností hnutí, které má ve svém logu zaťatou pěst.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“
Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...
Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD
Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...
Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci
Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...
Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy
Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...
- Počet článků 176
- Celková karma 16,65
- Průměrná čtenost 1196x
Seznam rubrik
- Fotomatiné
- Na španělských (ne)cestách
- Staré, zchátralé ... krásné
- Přírodní symfonie
- Ostatní
- Tak trochu pracovně
- Věci
- Koláže
- Automobiloví veteráni